Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Overzicht risico's

In onderstaande tabel wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Wanneer er dekking is voor deze risico’s dan geven we dit aan. In de berekening van het weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve. Voor risico’s rond die samenhangen met het grondbeleid verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid.

Bedragen * € 1.000

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de (informatie)systemen van onze organisatie waarbij:
- De continuïteit van de gemeente dienstverlening in het geding komt;
- Gegevens van inwoners, bedrijven en/ of medewerkers in verkeerde handen vallen;
- De integriteit/juistheid van onze informatie niet geborgd is.

Klein

1.000

5.000

Algemeen

B.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Matig

1.000

3.000

Algemeen

C.

Integraal Huisvesting Plan Onderwijs (IHP)
We voeren het (IHP) uit. De planning is om in 2024, 2025 en 2026 de 3 scholen te vernieuwbouwen/renoveren. Door de sterk gestegen bouwkosten is het de vraag of de budgetten toereikend zijn om de plannen tot uitvoering te brengen.

Groot

500

1.000

Algemeen

D.

Krapte op de arbeidsmarkt
Hierdoor kunnen we niet voor alle functies de juiste kwaliteit vinden waardoor risico op grotere belasting huidige formatie, vertraging van werkzaamheden of beperkte dienstverlening.

Zeer groot

250

500

Algemeen

E.

Kosten Wmo en Jeugdhulp
Wmo en Jeugdhulp zijn open einde regelingen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor inwoners die ondersteuning nodig hebben onder de Wmo of Jeugdwet. Kosten kunnen toenemen door een toename van de vraag, bijvoorbeeld als gevolg van complexere casuïstiek. Daarnaast heeft de gemeente te maken met autonome verwijzers (zoals huisartsen), waardoor beperkt regie kan worden gevoerd, maar wel volledig financieel risico wordt gedragen.

Matig

1.000

1.100

Algemeen

F.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
De registratie van arbeidsmigranten voor verblijfsbelasting is niet volledig en we missen daardoor opbrengsten. We werken met het project illegale bewoning aan het wegwerken van achterstanden en de volledige registratie van arbeidsmigranten.

Groot

250

500

Algemeen

G.

VerSAASing
Stijgende kosten door cloudgang van veel applicaties applicaties.

Zeer groot

100

250

Algemeen

H.

Vergrijzing
Tot 2030 gaan 50 medewerkers met pensioen. Er zal een plan opgesteld moeten worden hoe we vervanging gaan realiseren in combinatie met het behoud van kennis.

Zeer groot

100

250

Algemeen

I.

Onverbindende belastingverordeningen
Door verkeerde ingangsdatum of geen (tijdig) besluit raad.

Zeer klein

1.000

3.000

Algemeen

J.

Schenden vertrouwelijkheid / Uitlekken gevoelige informatie / datalek
Bij een datalek kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen. Een boete kan al opgelegd worden na een onbedoeld foutief verstuurde mail.

Zeer klein

250

500

Algemeen


Toelichting

Ten opzichte van de jaarrekening 2023 zijn er bij verschillende risico's aanpassingen doorgevoerd. Doordat in de afgelopen jaren het aantal grote risico's substantieel is verminderd, zien we nu ook kleinere risico's in de top 10.
Hieronder een toelichting van de risico’s die wij bij u onder de aandacht willen brengen.

Onbehandelde vergunningaanvragen
We hebben onbehandelde vergunningaanvragen als nieuw risico opgenomen. Door de toename van het aantal aanvragen, onze afhankelijkheid van externe partners en de vervanging van oud personeel kunne we het tijdig behandelen van de aanvragen niet garanderen.

Verhoogde eisen basisregistraties
We hebben de inschatting van het risico dat we niet voldoen aan de verhoogde eisen aan de basisregistraties verlaagd naar aanleiding van de getroffen beheersmaatregelen. Bij dit risico is de inschatting van de kans verlaagd van Zeer groot naar Matig.

Stijging ratio weerstandvermogen
De raad heeft bepaald dat de ratio weerstandsvermogen, de verhouding tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit tussen de 1,4 en 2,0 moet liggen. Dit doen we door enerzijds risico’s te beheersen en te beperken en anderzijds door de reservepositie op peil te houden.
Het weerstandsvermogen is verder gestegen tot 3,2. De stijging wordt veroorzaakt door een verdere daling van de benodigde weerstandscapaciteit en een stijging van de beschikbare weerstandscapaciteit. Er zijn ruim voldoende middelen en mogelijkheden beschikbaar om de risico’s op te kunnen vangen.
De stijging wordt veroorzaakt door stijging van de algemene reserve en daarmee een toename van de beschikbare weerstandscapaciteit.
Daarnaast zien we een daling van de benodigde weerstandscapaciteit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het niet langer meenemen van een aantal risico's, het anders inschatten van de kans dat een risico zich voordoet en het anders inschatten van de impact dat een risico zal hebben als het zich voordoet.
Stille reserves
In 2023 zijn we een onderzoek gestart naar de waardering van de stille reserves. We ronden dit onderzoek naar verwachting in 2024 af. Op dit moment zijn er geen materiële stille reserves die kunnen worden meegenomen of die binnen een redelijke termijn liquide kunnen worden gemaakt.

Deze pagina is gebouwd op 09/26/2024 17:20:37 met de export van 09/26/2024 16:50:37