Nieuw beleid 2025-2028
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Programmabegroting 2025-2028 | 754 | -5.231 | -6.247 | -7.124 |
12. Accommodaties en voorzieningen | -58 | -61 | -42 | -30 |
13. Openbare ruimte (IBOR) | -359 | -46 | -71 | -71 |
14. Organisatie (formatie) | -48 | -48 | -48 | -48 |
15. Economische zaken | - | - | - | - |
16. Duurzaamheid | - | 5 | -49 | -49 |
17. Sociaal domein | -524 | -4 | 46 | 285 |
18. Omgevingswet | - | - | - | - |
19. Toezicht en veiligheid | -565 | - | - | - |
20. Overige | -193 | -73 | -73 | -73 |
Subtotaal nieuw beleid | -1.746 | -226 | -237 | 15 |
Programmabegroting 2025-2028 | -992 | -5.457 | -6.484 | -7.109 |
De begroting 2025 heeft een negatief resultaat van € -992.000. De incidentele baten en lasten bedragen per saldo € 1.327.000. Voor 2025 betekend dit een structureel begrotingsresultaat van € 335.000 positief.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
12. Accommodaties en voorzieningen | -58 | -61 | -42 | -30 |
Aanpassing brandweerkazerne Wervershoof
De brandweer (veiligheidsregio NHN) schaft nieuwe voertuigen aan. Afgesproken is dat voertuigen binnen de regio uitwisselbaar zijn. De nieuwe voertuigen zijn groter en vragen bouwkundige aanpassingen in de kazerne in Wervershoof. Investeringen zoals deze, maken geen deel uit van het meerjarenonderhoudsplan gemeentelijke gebouwen. We vragen een krediet aan van € 60.000, vanaf 2026 zijn de afschrijvingslasten € 3.000 per jaar.
Voortzetting gebruik gymzaal Wognum
We verlengen de huidige situatie van de gymzaal Wognum met twee jaar en zoeken met de gebruikers naar een structurele oplossing. Voor onderhoud is € 10.000 benodigd, voor schoonmaak € 7.500. Deze kosten worden gedekt met de huurinkomsten van de gymzaal. Voor 2025 en 2026 verhogen we de subsidie met € 3.500 per jaar.
Bijstellen huuropbrengsten
We stellen de begrote huuropbrengsten en kosten bij. Voor 2025 en 2026 verwachten we jaarlijks € 34.000 minder inkomsten en voor 2027 en 2028 jaarlijks € 19.000 minder inkomsten te ontvangen.
Renovatie gemeentehuis
We renoveren het gemeentehuis. Op basis van het haalbaarheidsonderzoek en het daarbij behorende raadsbesluit van 13 juli 2023 stelde uw raad een voorbereidingskrediet beschikbaar. Naast dit voorbereidingskrediet investeerden we alvast in een gedeeltelijke vervanging van het meubilair.
Op basis van het haalbaarheidsonderzoek nemen we in de begroting 2028 een stelpost op voor de toekomstige kapitaallasten en een stelpost voor de te verwachten huuropbrengsten en kostenbesparingen. Hierin nemen we de prijsontwikkelingen mee. We verwachten de oplevering in 2027 en starten in 2028 met afschrijven.
De bijkomende kosten zoals de inzet van personeel en de storting in de voorziening voor de vervanging van installaties verwerken we incidenteel.
In het verleden spaarden we niet in de voorziening Gemeentelijke gebouwen voor de vervanging van installaties. Dat doen we vanaf 2024 wel voor vervanging in de toekomst. We nemen hier ook de prijsontwikkelingen in mee.
In het nog te nemen investeringsbesluit verwerken we de uiteindelijke toevoeging aan de voorziening voor de installaties, de werkelijke kapitaallasten en de incidentele lasten van het project. Daarbij nemen we dan ook de kosten op voor de toekomstgerichte werkplekken, de doorgang tussen het noord- en middengebouw en de kosten voor de raadszaal en doen we een voorstel over de ingediende motie over groen en hemelwater afvoer. Met dit investeringsbesluit stelt uw raad de investeringskredieten daadwerkelijk beschikbaar.
De vrijvallende kapitaallasten en huisvestingskosten voor het gemeentehuis in de huidige begroting sparen we in de tussentijd om een deel van de incidentele kosten van de renovatie te dekken.
In 2025 onttrekken we € 5.170.000 aan de algemene reserve en storten we dit in de voorziening Gemeentelijke gebouwen. Daarnaast voegen we vanaf 2025 jaarlijks € 20.000 toe aan de voorziening Gemeentelijke gebouwen.
In 2028 is de afschrijvingslast € 2.257.000, we onttrekken hiervoor € 1.203.000 uit de algemene reserve en € 1.054.000 uit de voorziening Gemeentelijke gebouwen.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
13. Openbare ruimte (IBOR) | -359 | -46 | -71 | -71 |
Software registratie Uren en Arbo
Het gebruik van onze bedrijfsvoertuigen vraagt om een sluitende verplichte kilometerregistratie (belastingwet). Hiervoor is de nodige hard- en software nodig. Onze wettelijke verplichtingen vanuit de RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) dienen op een juiste manier te worden geregistreerd en verantwoord. Hier is de nodige hard- en software voor nodig. De Buitendienst kan vervolgens met aansluitende urenregistratiesoftware haar (wettelijke-) taken registreren en verantwoorden.
We vragen een krediet aan van € 30.000, vanaf 2026 zijn de afschrijvingslasten € 6.000 per jaar. Daarnaast zijn de structurele lasten € 25.000 per jaar.
Vervanging voertuigen
Bij de Buitendienst moeten een tweetal voertuigen vervangen worden. Het gaat hier om twee zwaar-categorievoertuigen die technisch en economisch afgeschreven zijn. Afschrijving van deze voertuigen is 10 jaar. We vragen een krediet aan van € 250.000, vanaf 2027 zijn de afschrijvingslasten € 25.000 per jaar.
Zowel deze vervanging als de vervanging van voertuigen met een afschrijving van 7 jaar moeten gerealiseerd worden door een Europese aanbesteding. Voor de begeleiding van deze aanbesteding is eenmalig een bedrag van € 25.000 nodig.
Aanschaf materieel
Bij de Buitendienst moeten er een aantal grote vervangingen worden gedaan met betrekking tot materieel. Het gaat hier om één tractor die economisch en technisch is afgeschreven en twee doorspuitwagens voor het onderhoud van het riool, tevens economisch en technisch afgeschreven. De vervanging is niet uitstelbaar. Niet vervangen zal een betrouwbare dienstverlening in de weg staan. De afschrijving op deze materialen is 10 jaar. We vragen een krediet aan van € 150.000, vanaf 2026 zijn de afschrijvingslasten € 15.000 per jaar.
Voorbereidingskrediet voor het voorbereiden van projecten
Voor het voorbereiden van projecten in de openbare ruimte zoals reconstructies/herinrichting wordt nu voor elk project separaat een voorbereidingskrediet aangevraagd. Om dit proces van voorbereiden van een initiatief tot project te versnellen en hier minder afhankelijk te zijn van de P&C-cyclus doen we de aanvraag voor een jaarlijks voorbereidingskrediet. Het betreft in 2025 voor 5 projecten. Het gebruikte voorbereidingskrediet per project wordt verrekend met het uiteindelijk per project aangevraagde uitvoeringskrediet.
We vragen een voorbereidingskrediet aan van € 200.000.
Programma Toekomst stad Medemblik
We werken met het programma Toekomst stad Medemblik aan het versterken van de centrumfunctie van de stad Medemblik. Voor de uitvoering van het programmaplan is in 2025 € 300.000 nodig.
We zetten € 200.000 in om met een programmabureau (programmamanager en ondersteuning) te sturen op de samenhang van activiteiten en projecten in de stad.
Programma Toekomst stad Medemblik: projectmanagement monumentale iconen
In het programmaplan maken we onderscheid tussen acht maatregelen. Voor de maatregel 'Iconen', de invulling van het voormalige gemeentehuis en de Bonifaciuskerk, zetten we € 100.000 in voor projectmanagement en advies.
Programma Toekomst stad Medemblik: planvorming openbare ruimte
We zetten middelen in om het 'Stadsplan', dat volgens planning eind 2024 in uw raad voorligt, uit te voeren. Hierbij hoort het voorbereiden van een nieuw plan voor de inrichting van openbare ruimte. We vragen een voorbereidingskrediet aan van € 50.000.
Verhogen opbrengsten bouwleges
We verwachten meer aanvragen voor bopas (buitenplanse omgevingsvergunningen) na inventarisatie met het programma wonen. Een voorzichtige inschatting levert ons in 2025 € 200.000 meer leges op. We verhogen tevens incidenteel ons inhuurbudget (extra vergunningverleners) met € 200.000.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
14. Organisatie (formatie) | -48 | -48 | -48 | -48 |
Functie Kabels & Leidingen coördinator
Het aantal aanvragen voor kabels en leidingen in de ondergrond neemt toe. Het gaat om bijvoorbeeld om extra antennes (5G) en het laagspanningsnetwerk (netcongestie). Om deze ontwikkelingen in goede banen te begeleiden zetten we de middelen uit leges en degeneratiekosten in om hier op te coördineren.
Uitbreiding formatie Specialist Vergunningen en Medewerker Vergunningen (APV)
Publieksevenementen zijn de laatste jaren zowel in aantal als in omvang toegenomen. Gevolg is een bredere toetsing op het gebied van veiligheid en een intensievere multidisciplinaire afstemming met onze externe veiligheidspartners. Bij horeca inrichtingen vragen alcoholwetvergunningen een zorgvuldige beoordeling en vraagt het bijhouden van het vergunningenbestand meer tijd. Hierdoor is de werkdruk bij het APV-team enorm toegenomen en is formatie-uitbreiding noodzakelijk geworden. Wij vragen daarom om structurele uitbreiding van de functie 'specialist Vergunningen' en de functie 'medewerker Vergunningen'. Deze uitbreiding is noodzakelijk om de wettelijke taken en dienstverlening binnen de APV goed te blijven uitvoeren. Anders zien wij ons genoodzaakt om prioriteiten te stellen die negatieve effecten zullen hebben voor belanghebbenden en inwoners.
Door een niet volledig kostendekkendheid op de leges zijn de kosten niet dekkend.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
15. Economische zaken | - | - | - | - |
Voorbereidingskrediet uitvoering voorkeursrecht
In september besloot uw raad over het toepassen van het Voorkeursrecht Gemeenten. Voor de uitvoering van dit voorkeursrecht is budget nodig. Met het voorbereidingskrediet van € 145.000 onderzoeken we de verdere haalbaarheid van de locatie. Mocht de locatie haalbaar zijn, komen we terug bij uw raad voor het besluit om een grondexploitatie te openen. Het voorbereidingskrediet brengen we bij haalbaarheid in binnen de grondexploitatie.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
16. Duurzaamheid | - | 5 | -49 | -49 |
Vervanging auto's
Bij de Buitendienst moeten vier lichtere diesel werkbussen, die technisch en economisch afgeschreven zijn, vervangen worden. De voertuigen moeten worden vervangen voor voertuigen met schonere brandstof. Afschrijving van deze voertuigen is 7 jaar. Deze vervanging zal meegenomen worden met de Europese aanbesteding voor vervanging van groot materieel met een afschrijving van 10 jaar. We vragen een krediet aan van € 380.000, vanaf 2027 zijn de afschrijvingslasten € 54.000 per jaar.
Elektrische onkruidbestrijding Begraafplaatsen en parken
De Buitendienst is sinds de laatste aanbesteding zelf verantwoordelijk voor het onderhoud op half-verharding (begraafplaatsen en publieke plekken). Momenteel wordt dit onderhoud uitbesteed aan een externe partij en het plan is om dit zelf uit te gaan voeren. Deze inhuur wordt overbodig door aanschaf van drie E-weeders. De E-weeder heeft zich (pilot 2023) bewezen als een machine die systemisch onkruid bestrijdt door het gebruik van elektra. Het beoogde resultaat is dat onkruid langer weg blijft en wij meer tijd krijgen voor andere taken. We vragen een krediet aan van € 175.000.
Soortenmanagementplan (SMP)
Op 2 augustus 2023 deed de Raad van State uitspraak over het na-isoleren van spouwmuren van particuliere woningen. Zij stellen dat om de Wet Natuurbescherming na te kunnen leven, een ecologisch onderzoek noodzakelijk is om spouwmuren en buiten dak na te isoleren. De vleermuis, gierzwaluw en huismus worden direct bedreigd.
Door het Rijk is gekozen voor het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP) door iedere gemeente. Gemeenten onderzoeken welke beschermde diersoorten zich bevinden op zijn grondgebied. In het SMP staat vervolgens beschreven wat de gemeente doet om aanwezige diersoorten te beschermen en hoe populaties versterkt worden. Met een SMP krijgt de gemeente een gebiedsgerichte ontheffing van 10 jaar. Huiseigenaren kunnen dan door met verduurzamen, (ver)bouwen en (her)ontwikkelen. Dit plan is een belangrijke randvoorwaarde om ons verduurzamingsbeleid te continueren. Het opstellen van een SMP is een kostbaar. Na aftrek van beschikbare subsidies verwachten we nog € 350.000 nodig te hebben om de kosten te dekken. We zetten daarvoor de reserve Duurzaam Medemblik in.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
17. Sociaal domein | -524 | -4 | 46 | 285 |
Dierenwelzijn
Er is structureel € 22.000 opgenomen voor opvang van honden en katten. De afgelopen jaren hebben tariefsverhogingen geleid tot overschrijding. Daarom vragen we nu structureel € 12.000 extra aan om het budget op niveau te brengen.
Investeringskrediet Wegwijzer
De raad heeft in de Kaderbrief 2025 aangegeven dat kinderen in de gemeente Medemblik les krijgen in een adequate leeromgeving, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. En dat we uitvoering geven aan de actualisatie van het Integraal Huisvesting Plan (IHP). In het IHP 2022-2038 is vastgesteld dat het investeringskrediet 92% van het totaal is. Drie jaar voor de start van een project wordt 8% voorbereidingskrediet verstrekt aan de bouwheer. Dit is gebeurd in 2024. Nu blijkt dat renovatie geen haalbare kaart is. Daarom wordt gekozen voor vernieuwbouw. De afschrijvingslasten voor de gemeente zijn daardoor jaarlijks € 19.000 lager. Basisschool De Wegwijzer start in 2025 met vernieuwbouw van het gebouw. De verwachting is dat in 2027 de renovatie klaar is.
In het IHP 2022-2038 is vastgesteld dat in 2024 een actualisatie plaatsvindt. Een onderdeel van de actualisatie is de indexering. De kostprijs voor dit soort projecten is in de afgelopen 2 jaar 23,7% gestegen. Dit is een autonome ontwikkeling.
We vragen een aanvullend voorbereidingskrediet van € 91.000 en een investeringskrediet van € 2.278.000. Vanaf 2028 zijn de afschrijvingslasten € 59.000 per jaar.
Groot onderhoud sportvelden
We vragen de gemeenteraad om € 250.000 beschikbaar te stellen uit de reserve sportvelden. We willen de volgende velden in 2025 gaan vervangen: het A-veld van ALC te Abbekerk, het A-veld van FC Medemblik en het trainingsveld van MOC in Midwoud. Vanuit het door de gemeenteraad vastgestelde plan 'renovatie en vervanging gemeentelijke sportvelden', onderhouden we onze sportvelden. Sportverenigingen betalen een jaarlijkse gebruiks- en servicevergoeding.
Voorbereidingskrediet Werenfridus
De raad heeft in de Kaderbrief 2025 aangegeven dat kinderen in de gemeente Medemblik les krijgen in een adequate leeromgeving, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. In het Integraal Huisvesting Plan (IHP) 2022-2038 is vastgesteld dat 3 jaar voor de start van een project 8% voorbereidingskrediet wordt verstrekt aan de bouwheer. Met de kennis die er nu is, is dit basisschool Werenfridus in Wervershoof. De verwachting is dat in 2028 de school af is. Het bedrag waarvoor Werenfridus in het IHP staat, is vermeerderd met 23,7% op basis van de actualisering van de indexering waarmee de prijzen van vernieuwbouw gestegen zijn in de afgelopen 2 jaar. Naar aanleiding van de behandeling van het IHP in de gemeenteraad kan de planning worden aangepast, het voorbereidingskrediet wordt daarop navenant aangepast. We vragen een voorbereidingskrediet aan van € 276.000.
Cursus alcohol in het verkeer met gratis rijbewijs
De raad heeft in maart een motie aangenomen voor het mogelijk maken van een gratis cursus alcohol in het verkeer voor jongeren in onze gemeente. Jongeren tussen de 16 en 23 jaar kunnen een gratis rijbewijs (document) ophalen wanneer zij de cursus Alcohol in het Verkeer van de Brijder volgen en afronden. Deze cursus moet er voor zorgen dat jongvolwassenen en jeugdigen bewust zijn van de gevaren van alcohol en andere genotsmiddelen in het verkeer. Dit is een preventieve maatregel op het gebied van alcohol en drugsgebruik. De jaarlijkse kosten zijn € 37.000.
Onderhoud kunstgrasvelden
In de gemeente Medemblik liggen op dit moment negen volledige en twee kleinere kunstgrasvelden. In het raadsbesluit van 31 januari 2019, 'actualisatie plan renovatie en vervanging gemeentelijke sportvelden' is geen rekening gehouden met het onderhoud van kunstgrasvelden. Uitgezonderd het B-veld van Spartanen, waar een onderhoudscontract is afgesloten bij de aanleg, vindt er verder geen regulier onderhoud plaats. Goed onderhoud van de kunstgrasvelden verlengt de levensduur met gemiddeld 2-3 jaar. We vragen de gemeenteraad om geld beschikbaar te stellen, om in 2025 alle overige kunstgrasvelden te laten keuren door een onafhankelijke instantie en vervolgens alle kunstgrasvelden regulier te onderhouden. In 2025 kost dit € 50.000 en vanaf 2026 structureel € 30.000 per jaar.
Brede inloopvoorziening
Er is een groeiende groep inwoners die behoefte heeft aan ondersteuning voor een zinvolle en sociale dagbesteding. Door het opzetten van brede inloopvoorzieningen in verschillende kernen, bijvoorbeeld in dorpshuizen en (sport)kantines, willen we bijdragen aan het normaliseren van deze ondersteuning.
Inwoners kunnen hierdoor in hun vertrouwde omgeving ondersteuning ontvangen, begeleid door lokale vrijwilligers, zonder dat zij ver hoeven te reizen. Dit bevordert niet alleen de toegankelijkheid, maar zorgt ook voor minder afhankelijkheid van geïndiceerde zorg. Dit leidt tot een kwalitatieve verbetering van de dienstverlening en een financieel voordeel, omdat het aantal WMO-beschikkingen dat moet worden afgegeven, afneemt.
Wij verwachten dat deze aanpak, na een opstartperiode, vanaf 2028 een besparing van € 200.000 per jaar zal opleveren. De structurele kosten van de inloopvoorzieningen bedragen € 400.000 per jaar.
Met deze investering streven we naar een betere ondersteuning van onze inwoners, een versterking van de sociale cohesie in onze kernen, en een kostenbesparende werkwijze op de middellange termijn.
Jongerenadviesraad - participatie
Participatie is belangrijker dan ooit. Wij willen inwoners, van jong tot oud betrekken bij onze ideeën en plannen. Wij investeren daarom in het digitale participatieplatform ‘Samen Medemblik’ en onderzoeken de mogelijkheden voor een jongerenadviesraad Medemblik. Op verzoek van de gemeenteraad zijn wij met de jongerenadviesraad van SED in gesprek gegaan. Dit heeft ons enthousiast gemaakt om in Medemblik ook een jongerenadviesraad te starten. De jaarlijkse kosten zijn € 25.000.
Voorbereidingskrediet Dorpshuis Abbekerk
Nieuwbouw van het Dorpshuis is het uitgesproken voorkeursscenario vanuit het college. Uit het haalbaarheidsonderzoek van ICS kwam deze variant als een investeringstotaal van € 9.620.000. De afschrijvingslast start een jaar na oplevering. De oplevering wordt in 2028 verwacht.
Een belangrijke noot hierbij is dat nader onderzoek nodig is en het college heeft uitgesproken te willen kijken naar andere kostendragers, waarmee het investeringsbedrag verlaagd kan worden. Ook wordt het geadviseerde investeringsbedrag overgenomen, waarbij uitgegaan is dat het dorpshuis eigenaar bleef. Nu is de intentie dat de gemeente eigenaar wordt.
We vragen een voorbereidingskrediet aan van € 400.000.
Investeringskrediet Zwembad Wervershoof
Uit het haalbaarheidsonderzoek naar een nieuw zwembad aan de Vok Koomenweg kwam een investeringstotaal van € 9.417.000. In 2023 is al een bedrag van € 260.000 als voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. We vragen een aanvullend krediet van in totaal van € 9.157.000. De afschrijvingslast start een jaar na oplevering. De oplevering wordt in 2027 verwacht.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
18. Omgevingswet | - | - | - | - |
Aanbesteding en implementatie VTH-systeem
Het contract voor het VTH (Vergunning/Toezicht en Handhaving)-systeem loopt eind 2024 af. Gezien de regels van het inkoopbeleid zijn we verplicht om de aanschaf van het nieuwe VTH-systeem openbaar aan te besteding. Deze aanbesteding is in juni 2024 gestart. De kosten hiervan zijn € 25.000 . Na aanschaf zal het VTH-systeem breed geïmplementeerd moeten worden. De kosten hiervan zullen € 15.000 zijn. Om die reden is het noodzakelijk om een incidenteel budget van € 40.000 in de begroting van 2025 op te nemen. De structurele kosten van het VTH-systeem (licenties) zijn belegd bij I&M en worden jaarlijks begroot.
We zetten de reserve Omgevingswet in.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
19. Toezicht en veiligheid | -565 | - | - | - |
Weerbaarheidsnorm NH
Een weerbare organisatie biedt tegenwicht aan ondermijning. Een niet-weerbare organisatie is, evenals haar ambtenaren en bestuurders, kwetsbaar voor agressie en intimidatie. De urgentie van het verstevigen van weerbaarheid groeit in de huidige context van een verhardende georganiseerde criminaliteit. Uit een quickscan bestuurlijke weerbaarheid blijkt dat gemeente Medemblik onvoldoende weerbaar is. In november 2024 wordt een Weerbaarheidsnorm voor Noord-Holland vastgesteld. Deze Weerbaarheidsnorm NH bevat noodzakelijke randvoorwaarden om weerbaar te zijn tegen ondermijning. Samen met interne en externe partners willen wij in 2025 invulling geven aan de aanbevelingen uit de quickscan en weerbaarheidsnorm NH. Door onder meer: het eigenaarschap (zowel ambtelijk als bestuurlijk) domein overstijgend te organiseren; periodieke aandacht te hebben voor weerbaarheid en ondermijning; integrale intergemeentelijk samenwerking te organiseren op ondermijning en aanscherping op integriteit. Dit kost eenmalig € 25.000.
Bestuurlijke boete
In 2025 starten we met het invoeren van de bestuurlijke boete dit naar aanleiding van het onderzoek van OOV uit 2024. Voorwaarde voor de invoering zijn de vaststelling door het college van het nieuwe beleid, bekrachtiging van de verordening door de gemeenteraad en opleiding van de betrokken juristen en toezichthouders. Door de bestuurlijke boete te implementeren als sanctie dragen we bij uit het doel van onze begroting om de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. De toepasbaarheid en effectiviteit van het nieuwe beleid en de belasting op de betrokken teams Omgevingszaken, Burgerzaken en OOV zal pas lopende het jaar duidelijk worden, derhalve kan in de loop van 2025 pas een beeld worden gevormd over de lasten en de inkomsten. Op basis van dit beeld wordt een evaluatie gehouden en waar nodig de begroting bijgesteld.
Jeugdaanpak / Top X
In Medemblik neemt de jeugdoverlast toe. We zijn daarom gestart met een verstevigde aanpak onder leiding van het Zorg- en Veiligheidshuis in samenwerking met de politie, Boa's, jongerenwerk, leerplicht, uitvoering Sociaal Domein en OOV. We brengen de overlastgroepen in beeld en pakken jongeren aan die zich op het criminele pad bevinden met zowel preventieve als repressieve interventies. Met dit incidentele budget van € 10.000 kunnen we acties en maatregelen uitvoeren die voortkomen uit deze aanpak. Dit draagt bij aan de bestuurlijke ambitie 'het vergroten van de veiligheid van onze inwoners'.
Opgave illegale bewoning
We werken integraal samen in het project Illegale bewoning aan het terugbrengen van illegale bewoning. Voor het wegwerken van de achterstanden, het vergroten van de toezicht- en handhavingsinzet en een extra inzet op registreren en heffen is voor 2025 extra incidentele formatie nodig. Deze aanvraag ligt in het verlengde van de toekenning van een bedrag van € 370.000 in de lentenota 2024. Om het project conform projectplan te realiseren is voor 2025 een incidenteel bedrag van € 530.000 benodigd. De structurele inzet voor illegale bewoning voor 2025 en verder wordt in beeld gebracht in de evaluatie aan het einde van de looptijd van het project.
Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
20. Overige | -193 | -73 | -73 | -73 |
Informatiebeveiliging
Het beschermen van gegevens wordt steeds belangrijker door de toenemende digitalisering. Nieuwe Europese wetgeving stelt hogere eisen aan informatieveiligheid. Gemeenten worden onder de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw) als essentieel aangeduid en hebben daardoor strenge verplichtingen. Om te voldoen aan alle verplichtingen zijn er diverse aanvullende maatregelen nodig. Deze zijn vastgelegd in een uitvoeringsplan informatiebeveiliging. Vanaf 2024 en 2025 worden diverse maatregelen doorgevoerd om te voldoen aan deze verplichtingen. Voor 2025 bedragen de kosten hiervan € 193.000. Voor 2026 en verder bedragen de kosten € 73.000 structureel.